15 letnie doświadczenie

Leczenie Uzależnień +48 510 280 121 Ośrodek Detoksykacji +48 780 140 130

Przedawkowanie mefedronu – objawy, skutki i postępowanie


Mefedron to narkotyk o działaniu zbliżonym do amfetaminy, kokainy czy ecstasy. Stanowi on stosunkowo nowy narkotyk, dlatego narkotyzowanie się 4-MMC jest niezwykle niebezpieczne ze względu na nieznajomość wszystkich skutków ubocznych, co wiąże się z trudnościami we wdrożeniu odpowiedniego leczenia. Z tego względu szybka reakcja i pomoc w wyjściu z uzależnienia mogą pomóc uniknąć poważnych następstw narkomanii. Pojawia się zatem pytanie, jakie są objawy zatrucia i przedawkowania mefedronu? Co robić w sytuacji zatrucia i przedawkowania 4-MMC?

Spis treści

Jak wygląda przedawkowanie mefedronu?

Mefedron, czyli 4-metylometkatynon (4-MMC), określany potocznie „mefą” jest związkiem chemicznym, który stosowany jest jako stymulant. Jest on substancją psychoaktywną, która wykazuje działanie pobudzające. Co ważne, 4-MMC powoduje charakterystyczne efekty emocjonalno-społeczne, które są podobne do tych, wywoływanych przez MDMA (ecstasy). Pierwotnie w Polsce dostępny był jako dopalacz. Niemniej jednak w 2010 roku został zdelegalizowany ze względu na groźne skutki uboczne. W tym znaczeniu należy podkreślić, że mefedron szczególnie, jeśli jest łączony z alkoholem i innymi stymulantami może być bardzo niebezpieczny dla zdrowia i życia osoby, która go zażywa.

Niepokojącymi symptomami mogącymi świadczyć o zatruciu i przedawkowaniu mefedronu mogą zatem być objawy w postaci zawrotów głowy, nudności i nagłego, silnego zmęczenia, a także niespodziewane bóle głowy bądź kurcze i ból mięśni i kończyn. Objawem przedawkowania jest także chwiejny krok, nienormalne oddychanie (płytkie, ciężki lub przyspieszone), a niekiedy nawet śpiączka.

Co robić w przypadku przedawkowania mefedronu?

Mefedron stanowi środek psychoaktywny o dużym potencjale uzależniającym psychicznie. Sytuacja ta wiąże się bezpośrednio z koniecznością przyjmowania kolejnych dawek specyfiku w coraz większych ilościach celem osiągnięcia zadowalających efektów. W wyniku tego może dojść do zatrucia mefedronu i przedawkowania 4-MMC. Stan ten stanowi niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia narkomana, dlatego też potrzebna jest natychmiastowa pomoc specjalisty. Z tego powodu w przypadku wystąpienia charakterystycznych objawów zatrucia i przedawkowania mefedronu należy niezwłocznie wezwać karetkę pogotowia. Lekarzowi należy udzielić informacji w wyniku zażycia jakiej substancji doszło do zatrucia i przedawkowania. Jest to niezwykle istotne, ponieważ umożliwia szybkie wdrożenie odpowiedniego leczenia i podanie środków farmakologicznych stabilizujących funkcje życiowe.

4-MMC to substancja psychoaktywna o potencjalne uzależniającym w sposób psychiczny. Dlatego też zatrucie i przedawkowanie mefedronu zazwyczaj świadczą o uzależnieniu od środka podbudzającego. W takiej sytuacji konieczne jest wdrożenie leczenia odwykowego, obejmującego detoks organizmu z substancji psychoaktywnej i terapię z psychoterapeutą w formie indywidualnej i grupowej.

Skutki przedawkowania mefedronu

Jakie są skutki przedawkowania mefedronu i zatrucia tym środkiem? 4-MMC, podobnie jak inne mocne stymulanty, przyczynia się do wystąpienia szeregu negatywnych, niebezpiecznych konsekwencji w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. W tym znaczeniu należy wskazać, że efektem ubocznym działania mefedronu jest wzmożona potliwość („pot mefedronowy”), bóle głowy, podwyższone ciśnienie tętnicze i palpitacje serca, nudności i wymioty, sztywność mięśni oraz zaburzenia koncentracji i pamięci. Charakterystycznym objawem, który jest dostrzegalny dla postronnych osób, są niebieskie i zimne palce, co spowodowane jest skurczem naczyń obwodowych. Dodatkowo u osób, które przedawkowały i zatruły się mefedronem, mogą wystąpić silne ataki paniki, a także halucynacje i paranoje. Należy wskazać, że przedawkowanie mefedronu skutkuje powikłaniami psychiatrycznymi, które obejmują zespoły depresyjne, psychozy urojeniowe, halucynozy i agresywne zachowania, a także lęk i paranoję. Przedawkowanie objawia się silnym przyspieszeniem akcji serca i zaburzeniami jego rytmu, które przechodzą w palpitacje. Ponadto pojawić się może padaczka oraz trudności w oddychaniu. Zatrucie i przedawkowanie 4-MMC stanowi stan zagrażający życiu, gdyż zwęża naczynia krwionośne, co w konsekwencji skutkuje wzrostem ciśnienia krwi mogącego doprowadzić do udaru mózgu. Ponadto wystąpić mogą omamy, lęki i bezsenność, a także anhedonia, czyli niezdolność do odczuwania przyjemności. Należy również wskazać, że produkty metabolizmu mefedronu mogą powodować działanie neurotoksyczne i kardiotoksyczne. Istnieją przesłanki co do tego, ze mefedron stosowany z innymi stymulantami np. alkoholem mogą prowadzić do niebezpiecznych dla życia interakcji i powodować wystąpienie objawów ostrego zatrucia mefedronem, który stanowi zagrożenie dla życia. Zażycie mefedronu może doprowadzić do hiponatremii, polegającej na obniżeniu się poziomu sodu we krwi, co w konsekwencji prowadzić może nawet do obrzęku mózgu i zgonu.

 

Mefedron jest substancją pobudzającą, w wyniku zażywania, której dochodzi do długotrwałych zaburzeń snu, a to z kolei przyczynia się do pojawienia się epizodów psychotycznych i może skutkować trwałymi zaburzeniami psychiatrycznymi. Nawet odstawienie mefedronu może wiązać się z występowaniem długotrwałych skutków ubocznych jego działania. Dlatego też niezwykle ważne jest rozpoznanie uzależnienia.  Znajomość tego, jak rozpoznać uzależnienie od mefedronu, umożliwia możliwie jak najwcześniejsze wdrożenie terapii i uniknięcie poważnych skutków narkotyzowania się 4-MMC.

O autorze

Piotr Strojnowski
Piotr Strojnowski jest dyplomowanym instruktorem terapii uzależnień. Ukończył Studium Terapii Uzależnień na Uniwersytecie Zielonogórskim w dziedzinie leczenia narkomanii oraz Studium Terapii Uzależnień i Studium Pomocy Psychologicznej w Instytucie Psychologii Zdrowia w Warszawie.
Ośrodek Terapii Uzależnień

Ośrodek Terapii Uzależnień

Terapia Uzależnień

Bezpłatne

konsultacje terapeutyczne

Leczenie Uzależnień

CHCESZ SKORZYSTAĆ
ZE WSPARCIA OŚRODKA uzależnień?

Gwarantujemy pełną dyskrecję i anonimowość
oraz zachowanie stosownej intymności świadczeń medycznych!

Ośrodek Leczenia
Uzależnień MEDJOL

Przyborowie 15c
05-530 Czersk

Biuro Medjol

Domaniewska 17/19 lokal 133 
02-672 Warszawa

Copyright © 2018 | Mapa strony
+48 510 280 121