Napisane przez Piotr Strojnowski. Wysłane Lekomania

Udostępnij
4.6
(7)
Oceń

Ocena:

Dotychczas brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

Poważnym problemem społecznym jest nadużywanie leków. Niepokojącym faktem jest to, że coraz częściej różnego rodzaju farmaceutyki są zażywane i łączone z innymi farmaceutykami bez konsultacji z lekarzem. Wynikiem stosowania medykamentów, które wykazują inne działanie – przeciwbólowe, nasenne czy na nadciśnienie, są groźne interakcje leków. Badania wskazują, że ponad ośmiu milionom Polaków grozi zatrucie lub przedawkowanie w wyniku nieostrożnego stosowania leków. Należy zatem podkreślić, że przedawkowanie leków zdarza się nie tylko w wyniku chęci popełnienia samobójstwa, ale bywa również efektem pomyłki lub nieostrożnego zażywania leków na nadciśnienie. Ryzyko to wzrasta u osób, które przyjmują wiele leków i mogą pomylić dawki ich zażywania. Jakie są zatem objawy przedawkowania leków na nadciśnienie? Czym grozi przedawkowanie leku obniżającego ciśnienie? Na czym polega udzielenie pomocy w przypadku przedawkowania?

OBJAWY PRZEDAWKOWANIA LEKÓW NA NADCIŚNIENIE

Przedawkowanie leków wiąże się z pojawieniem się skutków ubocznych zażycia dawki toksycznej. Należy zatem wskazać, że objawy te mogą się różnić i są uzależnione od tego, czy równocześnie zastosowane były również inne leki lub używki. Niemniej jednak bardzo często objawem przedawkowanie leków na ciśnienie są nudności i wymioty, biegunka, zwolnienie czynności serca, niemiarowość tętna (skurcze dodatkowe, tętno bliźniacze), a następnie przyspieszenie czynności serca (tzw. częstoskurcz) z całkowitą niemiarowością. Ponadto, wynikiem zażycia zbyt dużych dawek proszków na nadciśnienie jest migotanie komór, które ostatecznie może doprowadzić do zatrzymania czynności serca. Co ważne, objawem przedawkowania mogą być zaburzenia wzroku w postaci podwójnego widzenia, i widzenia barwnego, czyli mroczków przed oczami. Dodatkowo, stosunkowo często pojawia się ból i zawroty głowy, niezborność ruchów, odrętwienie bądź pobudzenie psychiczne. U poszkodowanego niekiedy zaobserwować można także drgawki, duszności i sinicę.

CZYM GROZI PRZEDAWKOWANIE TABLETEK NA NADCIŚNIENIE?

Skutki przedawkowania tabletek na nadciśnienie uzależnione są od tego, czy były zażywane równocześnie inne leki, bowiem środki na nadciśnienie mogą wchodzić w niebezpieczne interakcje z lekami przeciwbólowymi, przeciwzapalnymi, a także antybiotykami i tabletkami antykoncepcyjnymi. Z tego względu należy stosować je z umiarem i pod ścisłą kontrolą lekarską. Niemniej jednak równie niebezpieczne jest stosowanie leków na nadciśnienie i innych używek – alkoholu, dopalaczy czy narkotyków, substancje psychoaktywne zawarte w używkach bowiem wykazują inne działanie na ośrodkowy układ nerwowy i mogą powodować skutki uboczne trudne do przewidzenia. Należy jednak wskazać, że przedawkowanie każdej substancji psychoaktywnej i leku wiąże się z możliwością wystąpienia stanu zagrożenia zdrowia i życia poszkodowanego.

PIERWSZA POMOC I LECZENIE W SYTUACJI PRZEDAWKOWANIA LEKÓW NA NADCIŚNIENIE

Uzależnienie od leków stanowi coraz częściej pojawiający się problem, który dotyczy nie tylko dorosłych, ale również młodych osób. Co więcej, przedawkowanie może mieć charakter przypadkowy i wynikać z pomylenia stosowanych dawek leków, ale również może być celowe. W takim przypadku osoby dążą do osiągnięcia efektu tzw. haju, środki farmaceutyczne stanowią tu bowiem formę tańszego zamiennika narkotyków. Przedawkowanie leków na nadciśnienie, podobnie jak każdych innych medykamentów, stanowi stan potencjalnego zagrożenia zdrowia i życia poszkodowanego. Należy również wskazać, że szczególnie niebezpieczne jest jednoczesne stosowanie kilku leków, wykazujących odmienne działanie, a także równoczesne zażywanie środków farmaceutycznych i innych używek – alkoholu lub narkotyków, gdyż oddziałują one na inne receptory w mózgu i mogą przyczyniać się do powstania komplikacji oraz poważnych skutków ubocznych. Pierwsza pomoc przy przedawkowaniu leków na ciśnienie polega na zapewnieniu bezpieczeństwa poszkodowanemu. Ponadto, należy prowokować wymioty, by usunąć możliwie jak największą ich ilość z żołądka. W sytuacji, kiedy poszkodowany utracił przytomność konieczne jest zapewnienie mu ciepła i oczekiwanie razem z nim na lekarza. Z tego względu przy przedawkowaniu leków na nadciśnienie konieczne jest również wezwanie karetki pogotowia i wdrożenie odpowiedniego leczenia. Warto również zebrać informacje o zastosowanych przez chorego lekach obniżających ciśnienie krwi, by móc przekazać je lekarzowi. Dzięki temu szybciej będzie on mógł podjąć skuteczne leczenie. Zażywanie leków powinno być zawsze kontrolowane przez lekarza, gdyż niewłaściwe dawkowanie środków farmaceutycznych może mieć poważne skutki zdrowotne, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do śmierci. Niepokojącym faktem jest to, że coraz więcej przypadków przedawkowania lekami odnotowuje się nie tylko wśród dorosłych i seniorów, którzy ze względu na wiek przyjmują różne proszki przeciwbólowe, na nadciśnienie i inne leki, ale również nieletnia młodzież a nawet dzieci. Przyczyną przedawkowania wśród najmłodszych jest zazwyczaj chęć eksperymentowania i stosunkowo łatwa dostępność farmaceutyków, które dostępne są w aptekach nie tylko na receptę, ale również bez recepty. Co ważne, leki w inny sposób oddziałują na młody organizm i mogą być przyczyną poważnych konsekwencji i skutków ubocznych. Konieczne jest zatem podejmowanie działań profilaktycznych, których celem będzie obserwowanie zachowań zarówno młodych osób, jak i starszych, by móc zareagować odpowiednio wcześnie. Należy wskazać, że przyjmowanie leków wiąże się z wykształceniem tolerancji na terapeutyczne dawki farmaceutyków, dlatego konieczne jest zwiększanie ilości zażywanych ilości, celem osiągnięcia pożądanych rezultatów. Niemniej jednak warto podkreślić, że granice między dawką terapeutyczną, a toksyczną łatwo przekroczyć. Z tego powodu niekontrolowane zażywanie leków jest bardzo ryzykowne i w skrajnych przypadkach może zakończyć się śmiercią. Fakt ten jednak nie wpływa na zachowanie ostrożności, bowiem coraz więcej młodych osób eksperymentuje z lekami, szukając środków, które będą tanim zamiennikiem narkotyków. Bardzo często nieletni eksperymentują również ze stosunkowo łatwo dostępnymi lekami nasennymi. Czy można przedawkować leki nasenne? Środki na sen powodują silne uzależnienie psychiczne i fizycznego, przez co w stosunkowo w szybkim czasie pojawia się tolerancja na zażywane dawki, co wiąże się bezpośrednio z koniecznością zwiększania ilości zażywanych tabletek. Bezpośrednim skutkiem zażycia zbyt dużych dawek leku – zastosowanie toksycznej dawki, jest wystąpienie objawów zatrucia i przedawkowania. Warto zatem podkreślić, że niezależnie od rodzaju zażywanych leków, należy zachować szczególną ostrożność.

Piotr Strojnowski

O autorze: Piotr Strojnowski

Piotr Strojnowski jest dyplomowanym instruktorem terapii uzależnień. Ukończył Studium Terapii Uzależnień na Uniwersytecie Zielonogórskim w dziedzinie leczenia narkomanii oraz Studium Terapii Uzależnień i Studium Pomocy Psychologicznej w Instytucie Psychologii Zdrowia w Warszawie.

OŚRODEK LECZENIA
UZALEŻNIEŃ MEDJOL

Trakt Pułaskiego 15,
05-530 Czersk

BIURO MEDJOL

Domaniewska 17/19 lokal 133
02-672 Warszawa